ETTELVAs bildstipendium 2018

Arkitekturskolan STHLM10

Nu är vinnaren av årets bildstipendium utsedd!

Stipendiet på 5 000 kr är instiftat för att främja bildskapande inom arkitektur och delas ut till en student på Arkitekturskolan STHLM med särskilt framstående förmåga inom bildkonst.

Juryn, i år bestående av Emma Ångström från ETTELVA och Petra Bergman från systerföretaget MER, har bedömt de nio bidragen utifrån tre kriterier: känsla som bilden förmedlar, innovation och hantverksskicklighet.

Årets bidrag höll mycket hög kvalitet och var nästan uteslutande svartvita. Gemensamt för bilderna var även starka kontraster, abstrakt och grafiskt uttryck med teman som djup, rörelse och perspektiv.

Vinnaren 2018 blev Maria Claesson, 24 år från Tranås. Maria är en kreativ person som bland annat har studerat musik, arbetat på bageri och gärna syr. Till exempel har hon sytt modellen på bilden. Hon sökte sig till Arkitekturskolan STHLM för att öka sina möjligheter att komma in på högre arkitekturutbildningar och har nu lyckats komma vidare till arbetsprover på flera skolor. Pengarna kommer bland annat användas till pennor och annat material.

– Arkitekturskolan STHLM har gett mig mycket. När jag sökte till skolorna nu hade jag ett helt annat lugn, det var som en vanlig dag i skolan. Jag ska satsa på husarkitektur nu, men jag är även intresserad av landskapsarkitektur.

 

VINNARE 2018:

Strömmar är en lätt och elegant bild med tydliga rumsligheter. Vi lockas av gestaltningen av det mjukt veckade och transparenta material som vi tolkar som två skevt veckade plexiglasremsor. Volymerna är tydliga objekt trots att bilden är tvådimensionell. Bilden är tydlig i sina linjer men även spännande. Den är föreställande men också abstrakt, och i mötena skapas ständigt nya former. Bilden har ingen självklar riktning, spännande att den går att vända på och betrakta på olika sätt, och vi ser en axonometri snarare än perspektiv. Vi tycker mycket om den här bilden! Ett stort plus för den fina och träffande beskrivande texten.

 

MOTIVERINGAR ÖVRIGA BIDRAG (UTAN INBÖRDES ORDNING):

Treenighet är en lekfull perspektivövning. Blicken letar sig genom bilden och söker riktningar och nya rumsligheter. Bilden är spännande: inbjuder till att utforska perspektiven och uppmuntrar betraktaren att själv välja hur man ser på den.

Rural cityscape är en mycket fin och dramatisk linjeteckning i tusch. Motivet är distinkt med en tydlig perspektivverkan. Vi uppskattar det skickliga hantverket mycket, och får känslan av att motivet skulle kunna ha gjorts med tråd! Bilden är dock inte perfekt, det syns att den är handgjord och inte digital, och det är till bildens fördel! Vi vill gärna se den som print!

Gången är en suggestiv, kontrastrik, obehaglig och självklar bild med fin svärta. Bilden känns tydlig och färdig med en skicklig känsla för skugga och ljus.

Stad i förändring är ett tydligt genomarbetat motiv av Capsule building, en ikonisk byggnad i Tokyo. Bilden har delvis tecknats i serieteckningmanér och är skickligt avbildad.

Ro är en mjuk bild med tydlig materialitet och fint utsnitt. Perspektivet är fint tecknat med djup och rörelse och resultatet är en inbjudande och varm bild, trots det skickliga vattenspelet som reflekteras på väggarna.

I ett hus vid ljusets slut är en fyndig, kaxig och vass bild. Vi uppskattar att vi ständigt hittar nya liknelser och sätt att betrakta bilden: är det en stiliserad tornado, en våg eller en stig? De taggiga flärparna skapar intresse – vad händer om man viker ihop dem? Blir bilden hel? Bildskaparen och utnyttjat hela ytan på ett fint sätt och det naiva huset ger skala och sammanhang till bilden.

Uppskatta vardagen är en snapchat från verkligheten: ett ögonblick från en vardaglig situation med blicken över stadens takåsar. Bilden är tydlig och lättläst. Detta är det enda bidraget med färg – ett trevligt inslag som skapar djup. Materialiteten är fin med tydliga partier av glas, sten och trä.

Tank är en tydligt föreställande bild som skapats av en mycket säker hand.  Materialiteten är tydligt framträdande och den välarbetade bilden är skickligt utförd. Det korta skärpedjupet i bilden påminner om ett kamera-macroperspektiv. Motivet: en klocka utan urtavla, skapar en känsla av att vi befinner oss bortom tid och rum.