ETTELVAs bildstipendium 2019

Arkitekturskolan STHLM6

Vinnaren av ETTELVAs bildstipendium 2019 är korad!

Stipendiet på 5 000 kr är instiftat för att främja bildskapande inom arkitektur och delas ut till en student på Arkitekturskolan STHLM med särskilt framstående förmåga inom bildkonst. Arkitekturskolan STHLM är Sveriges första förberedande utbildning inom arkitektur, inredning och landskap. Skolan startades av ETTELVAs medarbetare Magnus Troedsson och drivs nu i Folkuniversitetets regi.

Juryn har bedömt de nio bidragen utifrån tre kriterier: känsla som bilden förmedlar, innovation och hantverksskicklighet.

Vinnaren av årets bildstipendium blev 19-åriga Julia Nordlöf. När vi frågar vad pengarna ska gå till så skrattar hon och säger att de kommer att gå till att betala hyran. Julia läste bild och form på gymnasiet så hon har arbetat med olika rittekniker redan under sin gymnasietid, men att teckna med blyerts är inte den teknik hon använt sig mest av. Under terminen har Julia intresserat sig särskilt för vatten, vilket gjorde att hon ville arbeta med vatten i sitt bidrag till ETTELVAs bildstipendium.

– Jag tänkte att det kanske skulle ta 2-3 dagar att rita min bild, men i slutändan blev det att jag jobbade med mitt bidrag i en vecka!

Julia sökte precis som många andra till Arkitekturskolan STHLM för att förbättra sina möjligheter att komma in på arkitektutbildningar. Hon har gått vidare till arbetsproverna och hoppas nu på att det ska räcka hela vägen. Vi önskar henne stort lycka till!

Årets bidrag till ETTELVAs bildstipendium bjuder på stor bredd men juryn kan också se ett tydligt genomgående tema: rörelse. Bilderna har till stor del utförts i svartvitt och många av dem illustrerar rumsligheter. Se alla bidrag och läs juryns motiveringar nedan!

VINNARE AV ÅRETS BILDSTIPENDIUM

Denna spännande komposition är detaljerad, välarbetad, komplicerad men självklar och mycket skickligt utförd. Bilden upplevs mycket olika på nära och långt håll – den är fantastisk vid första anblicken och växer än mer när man studerar den närmare! Ögat vandrar från rum till rum och vi vill bara hoppa in i tavlan – tredimensionaliteten är slående. Vattnet som flödar genom rummen är en överraskning och blir pricken över i:et. Labyrinten av rum är hård och kantig i kontrast till det flödande, livfulla vattnet. Bilden har en tydlig känsla av rörelse och tomheten i mellanrummen är effektfull och ger starka kontraster. Skicka in till Liljevalchs vårsalong!

Övriga bidrag utan inbördes ordning:

Abstrakt ljus

En bild med mycket volym och rörelse som sträcker sig emot betraktaren. Vi får associationer till rymden och känslan av att vi svävar genom ett asteroidbälte. Fint utfört hantverk med eleganta linjeteckningar och transparens i lager på lager-känsla. Harmonisk och fin komposition med ett starkt grafiskt uttryck. Bilden är behaglig att titta på: de hårda formerna blir mjuka i intrycket tack vare de mjuka linjerna. Plus för bra beskrivning av bilden.

Dreamhouse

I bilden förmedlas ett tydligt budskap både i text och bild – verket är abstrakt men ändå bokstavligt. Exteriören illustrerar ett ”typiskt” hus, men i interiören drömmer sig konstnären bort från det och presenterar nya perspektiv. Bilden är intressant att titta på med en detaljerad fasad och sinnlig interiör. Juryn uppskattar det modiga draget att teckna gulliga rosa moln i kontrast till det mörka huset.

Gudarnas gård

I bilden avbildas en hall med inverterade skuggstatyer – men silhuetterna upplevs inte som statiska – intrycket är att människorna rör sig i rummet. Den tydligt rumsliga bilden är effektfull och scenisk. I avslutet mot taket upplöses upp arkitekturen och övergår elegant i valven. Bilden upplevs både som historisk och här och nu.

En utflykt till lådan

Bilden upplevs som ett fotografi, en ögonblicksbild, där betraktaren studerar scenen utifrån. Materialiteten i arkitekturen är skickligt gestaltat av ett öga som förstår vad den ser. Bilden gör sig allra bäst på nära håll och skulle må bra av ännu mer kontraster och djup. Denna studie är detaljrik och fint tecknad med ett väl hanterat ljusspel.

Begränsad, djup, stram, grund, kallt, ljus

I denna bild sugs betraktaren in i mitten. Målet är det svarta hålet – men vågar man ta sig dit? Är passagen ett hinder att ta sig förbi, eller en port, ett skydd eller utmaning? Det spännande perspektivet ger illusionen av en uppförsbacke och bilden är en fin abstraktion med flera lager.

Oändlighet

I denna bild finns en drömlik, dimmig känsla och det lätta, skulpturala objektet får oss att associera till en mängd olika saker: en vinge, persienn, lamell, solfjäder, rutschkana – eller en bro som speglar sig i vattenytan. Rörelsen i det vridna perspektivet är fint och vi får en tydlig upplevelse av rumslighet. Fin även som stående!

Dimensionen

En bild med spänst och tydliga volymer som skjuter i höjden. Volymerna är slutna men utkiksgluggarna ger riktning i bilden. Motivet har tydliga referenser till spelvärlden och de fint tecknade trapporna och mänskliga formerna ger intrycket av en hotfull stad. Kanske blir vi betraktade från tornens kikgluggar? Vi föreställer oss att detta är ett utsnitt från en värld som kan byggas på i oändlighet. Fint montage med färgad bakgrund!

Harmoni

Underbart vacker bild som får oss att tänka på spets, lödder, skum på vågorna och bubbelbad. Den porösa, mjuka, fluffiga och luftiga volymen ger en organisk struktur med mycket rörelse. Vi får intrycket av att skummet kommer att omformas och försvinna. Mellanrummen skapar tredimensionella rumsligheter och det lekfulla uttrycket påminner om en avancerad telefonskiss. Bilden är harmonisk och materialvalet med vitt på papper är mycket fint.

Rörelsen

En laddad, mörk och kaosig bild som man sugs in i. Vi läser strukturen som ett lövverk, knycklad metall, en sal i ett modernt museum, eller en vandring bland alptoppar där vi skymtar horisonten i landskapet. Texturen har en spännande materialitet som kan läsas som matt/glansigt i kontrast. De mänskliga gestalterna i bildens förgrund skapar rumslighet. Dramatiskt vackert!

Rörelse

Denna fint komponerade bild är en blandning av skirhet och dramatik. Spjuten, eller balkarna, skapar en tydlig riktning och de lysande virvlarna påminner om sagoväsen, älvor, tornados, vattenströmmar, hår eller andar. Vi får känslan av att något farligt pågår, men upplever bilden som positiv – det finns en positiv kraft i de mjuka och lätta, lysande strömmarna. Tankarna leds också in på en filmisk flykt – är det laserstrålar som virvlarna slinker igenom? Bilden är skickligt utförd med avvägda kontraster, fin ljushantering och tydlig materialitet. Utsnittet är fysiskt litet men tar plats och växer ju mer man betraktar det.

Stöten

Bilden är fantasifull i sitt uttryck och tecknar en negativ, inverterad form av en biljardspelare i elevation. Ljuset ger formen, och det är ett spännande upplägg som vi antagligen inte hade insett utan beskrivningen i textform. Denna minimalistiska bild är effektfull och grafiskt väldigt fin med det gula mot det svarta – vi uppskattar manéret att teckna på mörk bakgrund.

När kunskapen kramar om mig

I detta förvrängda perspektiv får betraktaren ett omfamnade panorama av ett välkänt arkitektoniskt rum. Den symmetriska och speglade kompositionen har givits en lätt skevhet som hypnotiserar och skapar rörelse, som om vi betraktat rummet genom ett förstoringsglas eller glaskula. Böckerna fint tecknade, enkelt men illustrativt.